• Press Information
  • Contact
  • deutsch | english
mobile icon
Publications

Publications 2019

Articles in refereed Journals

Proceedings

  • Halfmann, M., Stenzhorn, H., Gerjets, P., Kohlbacher, O., & Oestermeier, U. (2019). User-Driven Development of a Novel Molecular Tumor Board Support Tool. In S. Auer & M.-E. Vidal (Eds.), Lecture Notes in Bioinformatics: Vol. 11371. Data Integration in the Life Sciences, DILS 2018 (pp. 195-199). Cham, Switzerland: Springer. https://dx.doi.org/10.1007/978-3-030-06016-9_18
     
  • Kiili, K., Koskinen, A., & Ninaus, M. (2019). Intrinsic integration in rational number games – A systematic literature review. In J. Koivisto & J. Hamari (Eds.), Proceedings of the 3rd International GamiFIN Conference (pp. 35-46). Pori: CEUR Workshop Proceedings.
     
  • Tsarava, K., & Leifheit, L. (2019). Computational Thinking with CS unplugged. In L. Cassone, M. Romero, T. Vieville, C. De Smet, & M. Ndiaye (Eds.), Proceedings of ANR #CreaMaker workshop: co-creativity, robotics and maker education (pp. 15-17). Nice, France: Université Côte d’Azur.
     

Chapters in Edited Books

  • Cress, U. (2019). Learning inside and between networks: How the network perspective determines topics and methods of research. In Y. Kali, A. Schejter, & A. Baram-Tsabari (Eds.), Learning in a Networked Society. (pp. 245-255). Springer. https://dx.doi.org/10.1007/978-3-030-14610-8_13
     
  • Holtz, P., von Hoyer, J., & Frindte, W. (2019). Soziale Medien als Bühne des 21. Jahrhunderts. In W. Frindte & D. Geschke (Eds.), Lehrbuch Kommunikationspsychologie (pp. 389-432). Weinheim: Beltz Juventa.
     
  • Scheiter, K. (2019). Erfassung von Lernprozessen im digitalen Klassenraum. In T. Riecke-Baulecke (Ed.), Künstliche Intelligenz (Handbuch Schulmanagement 169, pp. 49-54). München: Oldenbourg.
     

Articles in Magazines

  • Kehrer, M. (2019). Projektbasierte Förderung digitaler Lehre - Nachhaltigkeit aktiv gestalten. Synergie. Fachmagazin für Digitalisierung in der Lehre, 07, 58-61.
     
  • Moskaliuk, J., & Burmeister, C. (2019). Arbeiten, wo andere Urlaub machen: Ubiquitous Wokring als Chance und Herausforderung für Führungskräfte. Personal in Hochschule und Wissenschaft entwickeln, 2, 93-107.
     
  • Moskaliuk, J., Diller, B., & Kümmel, E. (2019). Austausch von Praxiserfahrungen mit digitaler Lehre als Voraussetzung für Nachhaltigkeit. Die Digital Learning Map. Synergie. Fachmagazin für Digitalisierung in der Lehre, 07, 50-53. https://www.synergie.uni-hamburg.de/aktuelle-ausgabe.html
     
  • Scheiter, K. (2019). Erfassung von Lernprozessen im digitalen Klassenraum. Neue Möglichkeiten durch den Einsatz Künstlicher Intelligenz. Schulmanagement, 50, 18-20.
     
  • van Ackeren, I., Aufenanger, S., Eickelmann, B., Friedrich, S., Kammerl, R., Knopf, J., Mayrberger, K., Scheika, H., Scheiter, K., & Schiefner-Rohs, M. (2019). Digitalisierung in der Lehrerbildung - Herausforderungen, Entwicklungsfelder und Förderung von Gesamtkonzepten. DDS - Die Deutsche Schule, 111(1), 103-119.
     

Conference Contributions

  • Backfisch, I., Lachner, A., Hische, Ch., & Scheiter, K. (2019, February). Does a utility-value intervention foster preservice teachers’ instructional reasoning for technology-enhanced teaching? REASON Winter School. München. [Talk]
     
  • Backfisch, I., Lachner, A., Scheiter, K., & Stürmer, K. (2019, Februar). Förderliche motivationale Faktoren für den effektiven Einsatz von Tablets im Unterricht. 7. Jahrestagung der Gesellschaft für Empirische Bildungsforschung (GEBF) 2019. Köln. [Vortrag]
     
  • Becker, D. (2019, January). The benefits and limitations of taking a cognitive perspective on self-control conflicts. Invited talk at the University of Freiburg. Freiburg. [Talk]
     
  • Dietrich, H., & Moeller, K. (2019, March). Development of a brief verbal test of basic numeracy. Wissenschaftliche Jahrestagung LERN 2019. Nürnberg. [Talk]
     
  • Ditrich, L. (2019, March). The Divided Kingdom - Psychological Perspectives on the Antecedents and Consequences of Brexit as a Geopolitical Event. 2019 International Convention of Psychological Science. Paris, France. [Symposium Organisation]
     
  • Ditrich, L., Gedeon, E. Z., & Sassenberg, K. (2019, March). Favouring a Disunited Kingdom? How Negative Perceptions of the EU-Referendum Relate to Individual Mobility and Collective Action Intentions. 2019 International Convention of Psychological Science. Paris, France. [Talk]
     
  • Festl, R. (2019, May). Being socially competent online – measuring and explaining a social competent behavior among high school pupils in Germany. 69th Annual International Communication Association Conference. Washington D.C., USA. [Poster]
     
  • Greving, H., Cress, U., & Kimmerle, J. (2019, March). Oh no, the poor fox! The role of compassion for participation intentions and attitudes toward citizen science projects. International Convention of Psychological Science (ICPS). Paris, Frankreich. [Poster]
     
  • Großer, J., Bientzle, M., & Kimmerle, J. (2019, April). Learning from digital educational videos: The impact of the source profession on attitude, expectation, and knowledge. Tagung Experimentell Arbeitender Psychologen (TEAP 2019). London, United Kingdom. [Poster]
     
  • Kiili, K., Koskinen, A., & Ninaus, M. (2019, April). Intrinsic integration in rational number games - A systematic literature review. 3rd International GamiFIN Conference. Levi, Finland. [Talk]
     
  • Klein, E. (2019, March). Where numbers meet words - Partially joint cognitive brain architecture and processes for number and language. Invited talk at Université Paris Descartes, Sorbonne. Paris, France. [Talk]
     
  • Kümmel, E. (2019, Februar). Digitalisierung und Bildung: Perspektiven und Möglichkeiten. Innovationscamp Bildung #icbildung 2019. Tübingen. [Vortrag]
     
  • Lachner, A., Backfisch, I., & Stürmer, K. (2019, Februar). Modellierung und Erfassung von technologisch-pädagogischem Wissen von Lehrpersonen. 7. Jahrestagung der Gesellschaft für Empirische Bildungsforschung (GEBF) 2019. Köln. [Vortrag]
     
  • Meyerhoff, H. S., Jardine, N., Stieff, M., Hegarty, M., & Franconeri, S. (2019, May). Visual ZIP files: Mental rotation overcomes capacity limits by compressing objects. Annual Meeting of the Vision Sciences Society. St. Pete Beach, FL, USA. [Talk]
     
  • Oestermeier, U. (2019, März). Musik zum Anfassen - Kinder komponieren mit LEGO. Pädagogischer Tag der Tübinger Musikschule. Tübingen. [Vortrag]
     
  • Omarchevska, Y., Scheiter, K., & Richter, J. (2019, February). Sequencing learning activities to promote active learning and comprehension in science education. REASON Winter School. München. [Poster]
     
  • Rahn, J. (2019, April). Research IRL - A Multi-Touch Table as a Decision-Making tool. Cognitive Conflicts in the Wild. Leibniz-Institut für Wissensmedien, Tübingen. [Vortrag]
     
  • Reer, F., Festl, R., & Quandt, T. (2019, May). Investigating Problematic Social Media and Game Use in a Nationally Representative German Sample. 69th Annual International Communication Association Conference. Washington D.C., USA. [Talk]
     
  • Reer, F., Festl, R., & Quandt, T. (2019, Mai). Computerspielsucht kommt selten allein. Eine repräsentative Befragungsstudie zur problematischen Nutzung von digitalen Spielen und Social Media-Diensten. 64. Jahrestagung der Deutschen Gesellschaft für Publizistik- und Kommunikationswissenschaft. Münster. [Vortrag]
     
  • Richter, J. (2019, März). Digitale Medien im Unterricht - eine Forschungsperspektive. Eingeladener Vortrag auf der Konferenz "Mobile Schule". Oldenburg. [Vortrag]
     
  • Sassenberg, K. (2019, March). Goodand bad advice from Dr. Google: Understanding health informationseekingon the Internet. International Convention of Psychological Science (ICPS) 2019. Paris, Frankreich. [Talk]
     
  • Sassenberg, K. (2019, March). Contributions of Social Psychology to thesolution of pressing societal problems. International Convention of Psychological Science (ICPS) 2019. Paris, Frankreich. [Symposium Organisation]
     
  • Sassenberg, K., & Moskowitz, G. (2019, March). The mechanisms and boundary conditions for successful interventions against prejudice. International Convention of Psychological Science (ICPS) 2019. Paris, Frankreich. [Symposium Organisation]
     
  • Scheiter, K. (2019, Januar). Lernen mit multiplen Repräsentationen in naturwissenschaftlichen Kontexten: Die Nutzung von Blickbewegungen als Forschungs- und Instruktionsmethode. Eingeladener Vortrag am am Interdisziplinären Zentrum für Empirische Bildungsforschung. Berlin. [Vortrag]
     
  • Scheiter, K. (2019, March). Orchestrierung digitaler Bildungsprozesse – von digitalen Insellösungen zu umfassenden Lehr-Lernkonzepten. Eingeladenes Impulsreferat auf der Tagung Bildungswelten der Zukunft - BMBF-Bildungsforschungstagung 2019. Berlin. [Vortrag]
     
  • Scheiter, K., Lachner, A., & Stürmer, K. (2019, Februar). Professionelle Kompetenzen von Lehrkräften für das Unterrichten mit digitalen Medien. 7. Jahrestagung der Gesellschaft für Empirische Bildungsforschung (GEBF) 2019: Lehren und Lernen in Bildungsinstitutionen. Köln. [Symposium Organisation]
     
  • Scheiter, K., Schmidgall, S., & Sassenberg, K. (2019, Februar). Welche Rolle spielen selbstregulatorische Orientierungen für die Innovationsbereitschaft von Lehrkräften? 7. Jahrestagung der Gesellschaft für Empirische Bildungsforschung (GEBF) 2019. Köln. [Vortrag]
     
  • Scholl, A., Sassenberg, K., Ellemers, N., De Wit, F., & Scheepers, D. (2019, May). Power as responsibility: When and why those in power may ‘do well’ or ‘do good’. 4th Interdisciplinary Perspectives on Leadership Symposium. Corfu, Greece. [Talk]
     
  • Schwan, S. (2019, Januar). Forschung für die Gesellschaft. Eingeladenes Impulsreferat beim Workshop Senckenberg Neues Museum: Naturkundliche Museen als Orte zum Staunen und Streiten. Senckenberg-Museum, Frankfurt. [Vortrag]
     
  • Shiozawa, T., Bientzle, M., Grosser, J., Kimmerle, J., & Hirt, B. (2019, Januar). Die Öffnung der Hochschullehre – Empirische Analyse offener digitaler Lehre in der Medizin. Vorstellung der Medizinischen Fakultät Tübingen: „Lehre in Posterrounds“ im Studiengang „Master of Medical Education“. Tübingen. [Poster]
     
  • Utz, S., Pawlowski, T., & Otto, F. (2019, May). Crisis Communication on Facebook after the Early Elimination of the German National Team during the Fifa World Cup 2018: A Mixed-Method Study on Crisis Communication Strategies and Fan Reactions. 69th Annual Conference of the International Communication Association (ICA). Washington D.C., USA. [Talk]
     
  • Von Pape, T., & Wolfers, L. N. (2019, May). Outlines of a Theory of Information Privacy and Self-Disclosure Regulation. 69th Annual Conference of the International Communication Association (ICA). Washington D.C., USA. [Talk]
     
  • Winter, K., Sassenberg, K., & Scholl, A. (2019, February). Persuasive communication in intergroup settings: Messages with negations change outgroup attitudes via cognitive flexibility. Sozialpsychologisches Kolloquium. Universität Mannheim. [Talk]
     
  • Winter, K., Sassenberg, K., & Scholl, A. (2019, March). A matter of flexibility: How and when messages with negations enhance outgroup trust. 3rd International Convention of Psychological Science (ICPS). Paris, France. [Talk]
     
  • Wolfers, L., Festl, R., & Utz, S. (2019, May). Do smartphones and social network sites become more important when experiencing stress? An exploration of within-person associations. 69th Annual International Communication Association Conference. Washington D.C., USA. [Talk]
     
  • Wolfers, L., Festl, R., & Utz, S. (2019, Mai). Die Rolle von Smartphones für die Stressbewältigung: Eine Untersuchung von intrapersonalen Zusammenhängen zwischen Nomophobia und Stressempfinden. 64. Jahrestagung der Deutschen Gesellschaft für Publizistik- und Kommunikationswissenschaft. Münster. [Vortrag]
     
  • Wolfers, L. N., Festl, R. & Utz, S. (2019, Mai). Die Rolle von Smartphones für die Stressbewältigung: Eine Untersuchung von intrapersonalen Zusammenhängen zwischen Nomophobia und Stressempfinden. 64. Jahrestagung der Deutschen Gesellschaft für Publizistik- und Kommunikationswissenschaft. Münster. [Vortrag]
     
  • Wolfers, L. N., Festl, R. & Utz, S. (2019, May). Do smartphones and social network sites become more important when experiencing stress? An exploration of within-person associations. 69th Annual Conference of the International Communication Association (ICA). Washington D.C., USA. [Talk]
     
  • Wolfers, L. N. & Masur, P. (2019, May). The Willingness to Self-Disclose in Online and Offline Contexts: Trait(s), State and Reciprocal Influences. 69th Annual Conference of the International Communication Association (ICA). Washington D.C., USA. [Talk]
     

Web Documents