• Press Information
  • Contact
  • deutsch | english
mobile icon
Scientific Sector
Assoziierte
Wissenschaftler/innen
e-teaching portal
Media Technology Department
Hilfskräfte und
Praktikant/innen
Administration
Former members of staff
Directorate and
Secretariats
select all
Elke Kümmel, M.Sc.
Scientist

Elke Kümmel, M.Sc.

Member of Knowledge Construction lab

Elke Kümmel has been a research associate since April 2017 and is associated with the BMBF project Digital Learning Map 2020: Success Factors of Digital Learning and Teaching in Higher Education. She investigates the relationship of digital learning environments and learning related processes and a research synthesis about relevant empirical measures of learning with digital media.

Elke Kümmel graduated from the University of Tübingen. During her studies, she focused on educational, media and economic psychology. She was a research student in the research group cognition and perception at the department of psychology.

 

Curriculum Vitae    Research Gate   

Projects

Digital Learning Map 2020 | Success Factors of Digital Learning and Teaching in Higher Education

Conference Contributions

Kümmel, E. (2019, Februar). Digitalisierung und Bildung: Perspektiven und Möglichkeiten. Innovationscamp Bildung #icbildung 2019. Tübingen. [Vortrag]
 

Irle, G., Kümmel, E., & Moskaliuk, J. (2018, Januar). Was macht Lernen mit digitalen Medien wirksam? LEARNTEC. Karlsruhe. [Vortrag]
 

Irle, G., Kümmel, E., Moskaliuk, J., Schmidt, M., Cress, U., Hesse, F. W. (2018, September). Digital Learning Map – Datenbank für Praxisbeispiele zur digitalen Hochschullehre. 2. Treffen des Netzwerks für die Hochschullehre des Hochschulforums Digitalisierung. Berlin. [Poster]
 

Irle, G., Kümmel, E., Schmidt, M., & Moskaliuk, J. (2018, Juli). Digital Learning Map. 18. Konferenz der Bundes-AG digitale Lehre an den Hochschulen für den öffentlichen Dienst in Deutschland. Wuppertal. [Vortrag]
 

Kümmel, E., Irle, G., Moskaliuk, J., Kimmerle, J., & Cress, U. (2018, April). Ambivalenz von Performanzkriterien: Lernergebnisse in digitaler Lernumgebung. Jahrestagung LERN 2018: Digitalisierung und Bildung: Potenziale und Herausforderungen aus der Perspektive der Bildungsforschung. Tübingen. [Poster]
 

Kümmel, E., Irle, G., Moskaliuk, J., Kimmerle, J., & Cress, U. (2018, September). Learners' performance criteria in digital learning environments. 51. Kongress der Deutschen Gesellschaft für Psychologie (DGPs). Frankfurt. [Poster]
 

Kümmel, E., Irle, G., Moskaliuk, J., Kimmerle, J., & Cress, U. (2018, June). How learning outcomes are measured in digital learning environments in higher education. 13th International Conference of the Learning Sciences (ICLS). London, UK. [Poster]
 

Moskaliuk, J., Irle, G., Kümmel, E., Cress, U., & Hesse, F. W. (2018, März). Digital Learning Map 2020: Erfolgsfaktoren & Vernetzungsstrategien für digitale Hochschulbildung. Tagung „Digitalisierung als Herausforderung für die Hochschuldidaktik“. Johannes Gutenberg-Universität Mainz. [Poster]
 

Moskaliuk, J., Kümmel, E., & Irle, G. (2018, Oktober). Rahmenmodell zur Vorhersage von Lernerfolg mit digitalen Medien. Fachtagung #LearnMap. Lernprozess im Fokus: Forschung zu digitalen Medien in der Hochschullehre. Leibniz-Institut für Wissensmedien, Tübingen. [Vortrag]
 

Moskaliuk, J., Irle, G., & Kümmel, E. (2017, Oktober). Wirkung und Wirksamkeit digitaler Hochschullehre: Vorstellung des Projektes Digital Learning Map 2020. Online-Vortrag auf e-teaching.org. [Vortrag]
 

Moskaliuk, J., Irle, G., Kümmel, E., Cress, U., Hesse, F. W. (2017, Juli). Digital Learning Map 2020 – Erfolgsfaktoren & Vernetzungsstrategien für digitale Hochschulbildung. Fachtagung „Hochschulen im digitalen Zeitalter“ des Bundesministeriums für Bildung und Forschung. Berlin. [Poster]
 

Moskaliuk, J., Irle, G., Kümmel, E., Cress, U., Hesse, F. W. (2017, September). Digital Learning Map 2020 – Erfolgsfaktoren & Vernetzungsstrategien für digitale Hochschulbildung. Hochschulnetzwerk Digitalisierung der Lehre Baden-Württemberg (HN DBW). Offenburg. [Poster]
 

Organisation of Conferences

Kümmel, E., & Moskaliuk, J. (2018). Lernprozess im Fokus: Forschung zu digitalen Medien in der Hochschullehre. Fachtagung IWM #LearnMap. Leibniz-Institut für Wissensmedien, Tübingen, 11.-12.10.2018.
 

Web Documents

Irle, G., Kümmel, E., & Moskaliuk, J. (2018). „Was macht Lernen mit digitalen Medien erfolgreich?": Rückblick auf das Themenspecial . https://www.e-teaching.org/praxis/digital-learning-map-2020/was-macht-lernen-mit-digitalen-medien-erfolgreich-rueckblick-auf-das-themenspecial
 

Irle, G., Kümmel, E., & Moskaliuk, J. (2017). Organisation des Themenspecials im Rahmen des Forschungsprojekts Digital Learning Map 2020 auf e-teaching.org: „Was macht Lernen mit digitalen Medien erfolgreich?" . https://www.e-teaching.org/praxis/themenspecials/digital-learning-map-2020
 

Software Development

Kupke, S., Kümmel, E., & Irle, G. (2018). Digital Learning Map: Eine Multitouch-Applikation zur Darstellung von lernrelevanten Prozessen und lernbezogenen Medieneigenschaften. Tübingen: Leibniz-Institut für Wissensmedien.
 

contact

Elke Kümmel, M.Sc.

Elke Kümmel, M.Sc.

Schleichstraße 6
72076 Tübingen
Room 6.421
phone: +49 7071 979-322
fax: +49 7071 979-105